Om Dieudonné, ”la quenelle”-gesten och den nya, franska antisemitismen

http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/extremister-med-gester/

 

Den franske komikern Dieudonné M’bala M’bala har fått det hett om öronen. Han slog igenom stort på 1990-talet som den ene i ”Élie et Dieudonné”, en antirasistisk komikerduo.  I början av 2000-talet fanns folk som hyllade Dieudonné som landets bästa komiker. Det var också då som någonting hände med honom, politiskt. Han närmade sig radikala islamister och extremhögern – samtidigt. Han blev god vän med en av Le Pens viktigaste ideologer, den före detta marxisten Alain Soral, for till Libanon och träffade representanter för Hizbollah, beslogs allt oftare med antisemitiska uttalanden och när den kände förintelseförnekaren Robert Faurisson fyllde 80 år firades denne av Dieudonné på ”La Main d’or”, den teater i Paris där han brukar sätta upp sina föreställningar.

Många av hans gamla vänner har övergivit Dieudonné men populariteten består eftersom han anses kunna skämta ”om allt”; Dieudonné är svart, har kamerunska rötter och är uppvuxen i en förort till Paris, vilket gör att många ser honom som en rebell. Hans shower drar tusentals och att han dömts för sin antisemitism sju gånger och ännu inte betalat en euro av sina böter tycks inte vara något bekymmer, alla möjliga går och ser honom och idag är det inte ovanligt med skinnskallar och unga islamister som står sida vid sida och skrattar när komikern de älskar över allt annat attackerar ”systemet och judarna”.

För något år sen lanserade han en egen hälsning, ”la quenelle”, av många betraktad som en inverterad nazihälsning, en hälsning som nu sprids över Frankrike. Och inte bara där. I december använde sig den franske före detta landslagsspelaren Anelka av den efter att ha gjort mål för sitt West Bromwich i Premier League, under en strejk på flygplatsen Roissy i december använde sig flera av den kommunistiska fackföreningen CGT:s strejkvakter av den, vilket fick Air France och CGTs nationella ledning att gå ut i skarpa fördömanden. För några dagar sedan inleddes en förundersökning mot en god vän till Dieudonné, tecknaren ”Joe le Corbeau”, som spritt ett foto på nätet med en person som gör quenellen framför den skola i Toulouse, Ohr Tora, där tre judiska barn mördades för två år sedan av den radikale islamisten Muhammed Merah.

Frågan är emellertid vad som händer med Dieudonné nu. För några dagar sedan hittade polis och skattemyndighet 650.000 euro och 15.000 dollar i kontanter på teatern ”La Main d’or” och i hans hem, inga små summor hos en man som på nätet vädjar till sina fans att köpa hans senaste show på dvd. Varför då? Jo, den 9 januari förbjöds han att framföra denna show, Le Mur, i Nantes, via ett dekret från inrikesminister Manuel Valls. Även i Tours och Paris har han förbjudits att uppträda av skäl som påminner om vårt ”hets mot folkgrupp”. Förbudet klyver fransmännen i två delar, vissa, bland andra filosofen B-H Lévy, välkomnar det men många fördömer det av rädsla för att Dieudonné nu bara ska få mer hjälp av att – i egenskap av politisk martyr – framstå som det han vill: Rebellen mot Systemet.

Vad quenellen står för, behöver vi nog inte tvivla på längre: söndagen den 26 januari ordnades en demonstration i Paris under parollen ”Vredens dag”. Många gjorde hälsningen till stöd för Dieudonné. Några av slagorden var: ”Juif, la France n’est pas à toi!” (Jude, Frankrike är inte ditt!) och ”Faurisson a raison, Shoah c’est bidon!” (Faurisson har rätt, Förintelsen är en bluff).

Den typen av öppet judehat i demonstrationsform får man sannolikt gå tillbaka till 1930-talet för att finna i Frankrike. Dieudonné går inte fri från ansvar för detta.

Sydsvenskan, 11 februari 2014.