9 juli

Event AB, ser jag på en skylt. Det finns få nya ord som jag ogillar som det. Event? Händelse, alltså. Jag sitter på baksidan av sommarstugan. Två bålgetingar aviserar surrande sin ankomst och siktar in sig på ett hål mellan brädorna i husväggen. Precisionen imponerar när de tar sig in. Längre ned, i solgasset på två stenplattor ligger mamma ödla och solar sig medan barnet utforskar omgivningen i full fart, upp och ned för husvägg och stenplatta. Händelse efter händelse, alltså. Och på framsidan ligger en död mus i kattens mjölkskål. Drunknad efter att själv ha tagit sig i den eller ditlagd av katten som vill visa oss vad han kan, är den stora frågan. Tre verkliga händelser, tänker jag, ordförande i mitt eget lilla bolag, Händelser AB.

Hej då, Betong-Malmö! står det på en stor banderoll på före detta Cementas silosar i Limhamn. Det finns nåt kortsynt kaxigt i denna banderoll som pekar mot ett stort problem i modernitetstörstande länder – denna tro på, och vilja, att på kortast möjliga tid, göra sig urarva. Det är dumt ty Malmö är cement, betong, kalk; hela stadens rikedom, välfärd och historia vilar på limhamnskalken och allt vad den fört med sig. Därför bör åtminstone silosarna få stå kvar, som minnesmärken, bostäder, konstverk eller vad som helst. Det vore att ge sig in i framtiden men med full respekt för stadens historia.

EM 2012. Tre bilder, tre konstverk som jag bär med mig: Zlatans mål mot Frankrike, Pirlos straff mot England, Ramos straff mot Portugal. Bara så, på näthinnan, i guldram.

En modern pappa. Jag kommer förbi lekplatsen i Magistratsparken. I sandlådan leker en liten flicka. Sanden skvätter och hon gräver frenetiskt. Alldeles intill står pappan, en gäspning och sen fram med i-phonen. Nåt nytt nån annanstans? Var finns vi, var är vi? tänker jag och får Ivar Lo i skallen, han som hävdade att människan inte är där hennes skor är.

Disciplinering 1. Hela mänsklighetens historia är en fråga om disciplinering, av att tämja ”djuret” i oss till det vi kallar kultur och civilisation. Ibland brister fördämningarna (mord, krig) men vår historia är en lysande framgångshistoria i detta tämjande avseende. Och dock, nog hör vi alla djuret i oss ganska ofta. Jag står i Malmborgs grönsaksavdelning och lägger märke till en äldre man med den röda korgen i ena handen. Frun, som har lappen, öppnar grönsakskylen och väljer en sallad då jag hör rösten i mig, ”djurets” röst: För helvete, gubbdjävel! Ta rucolan istället och säj till henne, din beskäftiga fru, att du INTE vill ha isbergssallad idag utan att det ska vara rucola och inget annat. Gör det nu, snälla!

Disciplinering 2. Minne från tiden på Gamla Väster. Då och då drog ett medelålders par genom kvarteret, högljutt dividerande om än det ena, än det andra. Allt de tänkte, sa de. Som om de blottlade sina inren för den som ville höra på: Jag älskar dej, idag! Hör du det, jag älskar dej idag! Men igår hatade jag dej nästan hela dan! Varpå hon kunde svara: Jag hatar att du går tre steg framför mej, snälla, älskling, kan du inte gå bredvid mej, jag älskar när du går bredvid mej! Och så vidare. De var udda, sannolikt ett gammalt pundarpar, förstörda av droger och ett hårt liv men samtidigt  fanns det något hos dem som var rörande: det helt igenom äkta tilltalet, som om de inte verkade kunna ljuga för varandra och gränsen mellan överjag och undermedvetet plånats ut. Det som är botten i dig, är botten också i andra, skrev Gunnar Ekelöf. Precis. Och det var ju därför vi log åt dem med värme, allt de sa handlade ju om oss andra, också, vi som såg dem. Idag älskar jag dej jättemycket, älskling men igår, ack ja, igår …