22 september

Filmen från övervakningskameran i Stockholms tunnelbana är fruktansvärd och mannen i den blåa jackan blir över en natt ”Sveriges mest hatade”. På goda grunder, ty det vi ser, är i en mening värre än en krigsscen. Det som gör oss så upprörda, är bilden av en människa som frivilligt degraderar sig till djur, en varelse avklädd all empati, all civilisation, all moral, allt det som mänskligheten, på olika vis, försökt inpränta i sig oavsett kultur, oavsett del av världen –  att vi är bröder och ska ta hand om varandra. Men här, i några filmsekvenser, blottas ”vi” som det djur vi en gång var när överlevnadsinstinkten var allt, etiken inget. Därav vår upprördhet när mannen helt oberörd går ut genom tunnelbanespärren. Drygt tusen års kristendom och hundratals år av civilisation? Nej, här finns ingenting kvar, allt är bortsopat, det enda som syns är en ensam människoråtta på väg hem till sitt gryt med dagens fångst.

I Sydsvenskan den 20 september skriver Per Svensson, apropå det senaste numret av den franska satirtidskriften Charlie Hebdo: ”Förra året lyckades Charlie Hebdo bli brandbombad sedan tidningen låtit Muhammed själv redigera ett specialnummer av tidningen, som då döpts om till Charia Hebdo. Sådana framgångar kan man unna hårt arbetande provokatörer …” Man tar sig för pannan, ”… lyckades Charlie Hebdo bli brandbombad”? Charlie Hebdo är en anarkistisk produkt av maj 68, en satirtidskrift till vänster som i över fyrtio år drivit med allt och alla. Sexton gånger har man dragits inför rätta av katolska extremister. För Charlie Hebdos vassa tecknare och redaktörer finns inget heligt. Jo, förresten, yttrandefriheten. Nu driver man, än en gång, med de radikala islamister som vill undergräva denna. Ett lovvärt projekt som borde applåderas av yttrandefrihetens vänner över hela världen. Men, nej. Istället möts ”Charlie”, som den kallas, inte sällan av just den typen av ironiska kommentarer som Svenssons. Förra året, när tidskriftens lokaler brandbombades och hemsidan attackerades och ersattes med ett foto över Mecka och Medina, riktade Charlie Hebdo sin satir mot de islamister som stod i begrepp att få makten i Tunisien, al-Nahda (Ennahda). Idag sitter denna gruppering vid makten och arbetar på en lagändring där kvinnan juridiskt föreslås bli reducerad till ett ”komplement till mannen”. Det är som en av redaktörerna på Charlie Hebdo sa häromdagen: situationen är absurd. Charlie Hebdo får kritik, inte våldsmännen och de religiösa fanatikerna. Han jämförde vidare med situationen i våldtäktsrättegångar där kvinnan får skulden för att hon gått i kortkort medan våldtäktsmannen frias. Måtte Charlie Hebdo fortsätta våga gå i kortkort, tänker jag, ty det är sannolikt, på sikt, bara humor som kan neutralisera världens alla religiösa dårar.

”Vad ska man inte se innan ögonen …”, och så vidare. Jag är på väg hem genom Magistratsparken från en dag på kontoret. Två så kallade missbrukare har slagit läger vid en bänk. Inget konstigt med det, det tycks bli allt vanligare men det som gör att fingrarna nu hoppar över tangenterna är det, de gör när jag kommer förbi. Den ene drar plötsligt ett streck i gruset, sen ställer sig båda bakom detta och – börjar spela kula! Med små glaskulor, ”småglaror” som vi kallade dem när jag var barn. Det finns nåt vackert, komiskt över scenen och plötsligt får jag en annan scen i tankarna. Mitten av åttiotalet. Jag bor i Paris och är på väg till Centre Pompidou, det stora biblioteket och konstcentrumet. Utanför har några clocharder hängt upp en tvättlina mellan två gatstolpar och på denna tvättlina, i klädnypor, har de hängt upp använda metrobiljetter på vars baksidor de ritat och målat olika motiv. Det är vernissage just när jag passerar: ”Venez voir, mesdames et messieurs!” Spela kula eller ställa ut använda metrobiljetter; fantasin finns överallt, den är oändlig – och gratis.

Mänskliga gåtor/mänsklig kommunikation. Han har stadsdelens vackraste rabatt och lägger ned ett jättejobb på att hålla den fin, varje år nya blommor och ofta ser jag honom på knä i rabatten, glömsk för omvärlden och djupt konvcentrerad på att plantera en ny chrysantemum eller pion. Under flera års tid har jag tänkt komplimentera honom för arbetet han lägger ned men av någon anledning blir det aldrig av. Istället ler jag bara stort när jag går förbi ”hans” rabatt. Så en dag, när jag sitter på Limhamns Kakbods uteservering, kommer han förbi och då, plötsligt, adresserar jag honom och berömmer honom för rabatten. Han skiner upp och förvandlas från en, som jag tycker, inbunden person till en extrovert. Orden strömmar ur honom, om blommor, om hyresvärden som ställer upp med pengar men också om andra projekt han har, oljeborrning på Österlen, till exempel. Tiden går och det är som om det inte går att få stopp på honom. Till sist måste jag gå och vi tar farväl av varandra, jag nöjd med att äntligen ha fått uttrycka min beundran över hans rabatt. Så nån dag senare kommer jag förbi hans rabatt och där ligger han, som så ofta, böjd över sina blommor och sin blomjord. Våra blickar möts och jag gör mig redo att säga något – vi har ju ”nyss” varit inbegripna i ett lång samtal om blommor, hyresvärdar och olja – men. Nej. Han ser rakt igenom mig, som om han aldrig hade sett mig förr och jag, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Människan som gåta, tänker jag. Och vidare, att det där samtalet vi hade, han och jag, kanske bara var en fantasi i mig, nånting författaren i mej hittade på.

 •

Benghazi 1. Attacken på USAs beskickning var förmodligen planerad och bär Al Qaidas signum. En av dem som dödades, USAs ambassadör Christopher Stevens, är en av det nya Libyens anonyma hjältar. Han var med och arbetade fram NATOS flygförbud, vilket möjliggjorde för den libyska oppositionen att segra och förhindra ett nytt Srebrenica i Benghazi. Dess värre sammanföll attacken mot USAs beskickning med protester mot den nygjorda filmen om Muhammed, Innocence of Muslims, en film som upprört många i den islamska världen. Den trailer som släppts med scener ur filmen är ett absolut lågvattenmärke och amatörmässig från början till slut; plump, dum och korkad. Men. Och det är detta men som är det viktiga. Den ska ha rätt att visas trots detta, trots att många människor tar illa upp. Yttrandefriheten är inget vi har lite då och då. Historien är full av situationer, där konsten krockar med folks uppfattning om vad som är ”heligt” och inte; Strindbergs ”Giftas”, Pussy Riot, Elisabeth Wallin-Olsson, Andres Serrano, Lars Vilks. Det finns ingen ände på provokationerna och de provocerades känsla av att ”kränkas”. Så vad handlar det hela om, egentligen, nu? Om att islam inte har gått igenom Upplysningens eklut. Vi har, i vår del av världen, i mer än tvåhundrafemtio år brottats med Kristendomen på det att den skiljdes från staten och förpassades till den privata sfären i länder som Sverige och Frankrike. Någon motsvarighet till detta har inte ägt rum i Mellanöstern och Nordafrika, därmed inte sagt att det inte funnits perioder av Upplysning även i den delen av världen. Det har det. Men – och det är där vi är idag – den har aldrig segrat, aldrig lyckats etablera sekulariteten som statsbärande norm och som ideal för hur livet mellan medborgarna i samhället ska regleras. Därav den galenskap vi nu ser, därav dessa självutnämnda kränkthetsideologer som inte drar sig för att döda i ”Guds namn”, personer för vilka alla former av frihet, inte minst den konstnärliga, upplevs som det största av alla hot. Framför allt mot deras egen, de religiösa fascisternas, makt över människorna.

 •

Benghazi 2. Fredagen den 21 september demonstrerar tiotusentals människor i Benghazi för att hedra den amerikanske ambassadören, Christopher Stevens, som mördades i staden tidigare samma vecka. Efter manifestationen attackerade demonstranterna två högkvarter för salafistisk milis i staden. Man jagade helt enkelt iväg de religiösa våldsmännen ur staden. Den händelsen är unik och oerhört hoppfull för Libyens framtid. Libyerna slår vakt om sin nyvunna demokrati och det är, sannolikt, det viktigaste som hänt i Nordafrika sedan den arabiska våren bröt ut på Tahrirtorget för snart två år sedan.