5 maj

I Sydsvenskan den 29 april har Maria Küchen en artikel på kultursidan om varför vi författare bör bojkotta Bokmässan i år – för att tidskriften Nya Tider har en monter på mässan. Problemet med texten är att Küchen inte lyckas leda i bevis att Nya Tiders redaktion är nazistisk eller att redaktionen för tidningen bryter mot svensk lag. Tidskriften får statsbidrag och kollas regelbundet och de gånger jag själv gått in och tittat på den på nätet, har jag inte funnit något som skulle kunna karakteriseras som hets mot folkgrupp, det lagrum som i så fall skulle vara giltigt; att jämföra med Nordfronts hemsida, till exempel, som är en orgie i nazistromantik. Man kan också jämföra med situationen för SFM, Sveriges Förenade Muslimer, som precis fått avslag på sin begäran om statsstöd, just för att de inte infriar kraven på att vara demokratiska. Bokmässans ledning arbetar med principen om yttrandefriheten (jo, jag vet, Bokmässan är ett privat företag) som ledstjärna. Den principen bör de fortsätta att försvara trots att den här typen av fall kan inträffa, med extremister av olika slag som propagerar för sina idéer; det är ju liksom hela poängen med begreppet, att folk med vidriga åsikter också ska ha rätt att framhäva dessa. I fyra år i rad har en islamistisk organisation, Imam Ali Islamic Center, ställt ut på Bokmässan. Det är till deras moské i Järfälla som ungdomsföreningen Al-hadi bjudit in hatpredikanter som Farrokh Sakaleshfar och Hamz Sodagar, vilka vill se homosexuella avrättade. Protester mot organisationens närvaro? Inte ett pip. Inte heller mot kommunistmys i ”Lenins barnhörna”, när den fanns. Och hur är det med Jan Myrdal, den evige provokatören? Han hyllar fortfarande Röda Khmererna och delar årligen ut sitt ”Leninpris” (Pol Potpriset, som Peter Englund kallat det). Myrdal är ett ständigt inslag på mässan, han stödjer numera Le Pen i Frankrike och har medarbetat i Nya Tider (eftersom tidskriften delar hans syn på Le Pen och Putin). Ska en sådan som han få fortsätta delta på Bokmässan? Och hur med organisationer med kopplingar till AFA, en organisation som tog på sig ansvaret för en attack på Vávra Suk i februari 2009, Nya Tiders chefredaktör, en attack som rubricerades som mordförsök? Det finns ett antal frågor att ställa sig inför bojkottkravet och ska det tillämpas konsekvent, bör väl i så fall alla organisationer med extrema åsikter förbjudas på mässan, fascistoida, revolutionärt kommunistiska och islamistvänliga, eller? Det vore en logisk väg. Men jag tror inte på den. Jag tror på yttrandefrihet för knäppgökar och extremister – så länge de håller sig inom lagens ram. Och på metoden att frysa ut dem på mässan genom att inte gå till deras montrar. Låta aktiv tystnad tala, helt enkelt.   (Denna text publicerades i Sydsvenskan torsdag 4 maj).

 

*

 

Paris, igen! Blommande kastanjer, uteserveringar, körsbärsträd, en kir vid fem, cykla genom staden och känna hur den tränger in i mig, genom huden, och hur språken möts i mig och svallar mot varandra som Nordsjön och Skagerack vid Skagen och överallt bilderna, på Emmanuel Macron och Marine Le Pen, och allt borde ju vara avgjort, så klart, men är det inte och ett av skälen är Jean-Luc Mélenchon, den gamle trotskisten som fick nästan tjugo procent i första valomgången. Han vägrar nämligen att vara öppen med sitt stöd åt Macron, vilket lett till att 2/3-delar av hans väljare (cirka 4,6 miljoner röster) lägger ner sin röst eller röstar blankt på söndag. Det är, så klart, djupt oansvarigt av en politker som vill framstå som antifascist, att leka med elden på det viset. Tongångarna inom den franska extremvänstern (som är stark) går att sammanfatta i några hashtags: Ni la finance, ni la haine! (Varken kapitalet eller hatet), Ni libéralisme, ni fascisme (varken liberalism eller fascism) och om – mot all förmodan – Marine Le Pen skulle ta hem valet i den andra omgången faller ett mycket tungt ansvar på Mélenchon.Hemmavid kan man se vänsterintellektuella kokettera med samma ansvarslöshet och leka med samma eld. I förra veckan dömde Åsa Linderborg och Petter Larsson ut Le Pen och Macron som i stort sett samma sak (i Aftonbladets nätupplaga), ett val mellan ”pest och kolera”, för att sammanfatta resonemangen. Man baxnar. Valet mellan en kandidat som har sina ideologiska rötter i en djup, fascistisk fransk idétradtition (se Lévy och Den Franska ideologin/L’Idéologie Française) och en tydligt antifascistisk demokrat, en socialliberal som nyligen var ekonomiminister i en socialistregering och som står upp för Europatanken, skulle alltså vara svårt … Hela det resonemanget har också ideologiska rötter och flyttar man blicken ned i historien, till tyskt tjugotal, till exempel, och det tyska kommunistpartiets syn på den tyska socialdemokratin, hamnar man i liknande tongångar: de tyska socialdemokraterna var, enligt kommunisterna, ”socialfascister” (de var ju demokrater …), varpå enighet blev omöjlig, vilket banade väg för Hitler. Att inte göra skillnad på Marine Le Pen och Emmanuel Macron, visar att man inte lärt sig något av mänsklighetens hittills värsta sekel: nittonhundratalet. Jimmy Åkesson och en korsning av Magdalena Andersson och Jan Björklund, för att översätta det till svenska – äsch, det kan gå på ett ut!

 

 *

 

Strindberg var mycket i Paris och hade sin egen runda i Quartier Latin på den tiden han försökte göra guld; dagligen gick han denna runda, på exakt samma vis. Men det är inte den rundan jag får i tankarna min första kväll i Paris, utan scenen i Ett Drömspel med affischklistraren som just fått en ny, grön sänkhåv i present. När han står där med sin håv i handen överfalls han av en plötslig melankoli i samma ögonblick som han ser att det inte var exakt den gröna färg på håven som han hade tänkt sig. Jag får denna känsla när jag sitter på en av mina favoritrestauranger, Le Balzar, på Rue des Écoles (ett stenkast från övergångsstället där semiologen och den originelle språktänkaren Roland Barthes blev överkörd av en lastbil) och just fått in min Châteaubriand med béarnaise. Äggen med majonäs var goda, vinet är gott (Côtes du Rhône, Guigal), oxfilén är god, béarnaisen och fritesen är goda men – och det är där mannen med sänkhåven smyger sig på mig – det är inte riktigt så gott som jag hade föreställt mig, inte den paradisiska smaken på béarnaisen som jag hade hoppats på.

 

*

 

Il pleure dans mon cœur, en sådan rad, tänker jag, comme il pleut sur la ville, och en sådan rad därefter, tänker jag vidare, när regnet faller över Paris och hur många är vi inte en sådan kväll i Paris som den trettionde april tänker på Verlaine och hans dikt, o quelle est cette langueur, hör jag vidare och där är Luxembourgparken i regnet och statyn över poeten, en ensam joggare trotsar regnet, en sådan kväll, alltså, qui pénètre mon cœur?, undrar jag stilla när regnet faller, tusentals, kanske, tänker jag, som hör samma vackra, enkla rader i oss när regnet faller, vårregnet faller över världens kanske mest sönderälskade stad, il pleut sur la ville

 

*